lørdag 2. februar 2013

ORD UTEN ADRESSE av Sigve Lauvaas*Side 2-9 (Bok 5-2913)

Kjellfrid Herredsvela-Ill



NYTT

Jeg skal skrive noe nytt i dag:
Om ord som ikke hører til,
Om mennesker som ikke har noe hjem,
Om adresser som ikke finnes.
Kan du hjelpe meg?

Jeg prøver å finne tråden til et navn.
Det er gjemt i arkiver, borte fra overflaten
I mange år. Likevel en helt
Mellom de levende.

At vedkommende utvandret til Amerika,
Var nytt for meg:
At fjerne kyster kunne ta imot
En som ikke hadde noe hjem,
At fanger fikk frihet,
At slaver ble rike kvinner og menn.

Jeg samler på minner fra slekten,
Men lever nå i et farlig tempo.
Og stoler på at helsen holder,
At jeg kan feire hundre år,
Og enda ha glede av å lese.
Da vil jeg skrive mitt navn
For å erkjenne min adresse.


SKRIVE

Jeg vil skrive om å fargelegge,
La ordene få seil,
At lyset må skinne til hver enkelt,
Så verden blir velsignet.

Jeg vil skrive om ord som blir setninger,
Og fortellinger som åpner dører,
Så ordet blir hørt og lært
Til legedom for kropp og sjel.

Side 3
SKYER

Mørke skyer over fjorden,
Mørke skyer på land.
Regn fra nordvest.

Skyer på flukt over hvelvet,
Gråkledde kvinner og menn.
Det er et syn i dag.

Skyer med vinger og kjole
Bretter seg ut i flokk,
Flyr på signal fra noen
Som kjenner vindens drag.

Skyer i hast gjennom verden,
Med mennesker under sitt skjold.
Skyer i gjemsel på jorden,
Med regnvær og hagl og storm.

Det tordner, og lynet skraper,
Er skyer med trolldom i.
Jeg går under mørke skyer
Og søker ditt ansikt nå.

Jeg hviler på pute i slottet
Som prinsen ved morgengry,
Og speider i mørke skyer
En sol i det himmelblå.


Å LEVE

Det er underlig å leve,
Og likevel så naturlig i dag.
Og lykken kommer, kan hende,
Med nærhet og lys.
Og tiden spiller en rolle
I landskap med maske og speil.
Vi holder hverandres hender,
Og kysser i lykkerus.

Side 4
SUPER

Vi lever som en supermakt
Og bygger høye tårn.
Det er vårt liv vi bygger
Med alt vi har.

Vi fører våre dansetrinn,
Og flytter fot og sti.
Så bygger vi et hus til sist,
Et superamnesti.

Vi lever som en konge,
Og fløyter høyt i sky.
Hvem er som oss på jorden?
Vi har det veldig godt.


HAVET

Hyss, nå kommer havet.
Hør lyden fra en annen kant.
Havet bryter skjær og øy,
Og stopper aldri opp.

Se, bølgene kommer i flokk
Fra en utpost på andre siden.
Uten adresse banker de på
Vår langstrakte kyst.

Havet skyller på stranden,
Og hamrer i fjellet,
Og skriver sitt navn med brenning og kast.
Vårt evige hav kommer en morgen
Og favner oss til en supermakt.


LANDSKAP

Vårt landskap er annerledes enn naboen sitt
Landskap. Det er bare slik det er.

Side 5
NOEN GANGER

Noen ganger reiser jeg hjem,
Der jeg møter tuntreet og traktoren,
Hønsehuset, og Gamlehuset,
Der jeg vokste opp som barn.

Det er stilt i tunet nå,
Men jeg husker godt når søstrene
Kom springende, og katten,
Som trøstet meg bak låvebrua.

Noen ganger går vi tilbake et steg
For å se frem, og finne
Identitet med omgivelsene.
Jeg trenger denne ballasten
For å overleve jaget i hverdagen.

Lyset i de gamle, og barna på gården,
Gav meg næring til mange dikt.
Og i kveld vil jeg være stille
Og lytte etter musikken i greinene
Etter en uforglemmelig dag.


ORD

Takk for ordene jeg fikk i går.
De kom som en gave, et frø
Til mitt hamrende hjerte.

Jeg forstår ikke helt hva jeg lærte
Av ordene som banket på,
Og gav meg et lysglimt av nåde
Fra en hvitkledd engel.

Takk for ordene som snakker til meg
Når jeg ligger i stille netter.
Det betyr noe helt spesielt
Å ha denne nærhet til livet
Som blomstrer, og langsomt dør.

Side 6
BILDER

Ordene skaper bilder
Som former vårt liv,
Som bærer oss over havet.

Jorden er grodd over av bilder
Som slikker sol,
Og bader i våre øyner.

Vi trenger bilder for å overleve,
Og varmer oss ved naturens bildebål
Av ord og speil
Når natten kommer.

Ordene tar imot oss ved fødselen
Og gir oss et frodig liv.
En bildebok er vårt testamente
Fra slekt til slekt.

Ordene binder oss sammen
Og lyser vår sti.
Med en krone av lys i rommet
Kan vi lese med åpent sinn.


ROM

Vi slipper lyset inn i rommet,
Og tar imot varme
Fra himmelens sol.

Rommet favner oss med vegger og tak,
Så vi kan bevege oss som søsken
Med ord og bilder i bagasjen.

Så trøster vi oss med film
Fra hele verden. Vi er utenfor oss selv,
På en annen planet, før vi lander
I rommet med speil av utgåtte sko,
Og gamle klær.

Side 7
VÅR HÅND

Vi legger vår hånd på ordene
Og mener hva vi mener.
Men bare kjærligheten kan forlike oss
Og skape fred i verden.

Vi hater og bygger murer.
Det er et tåpelig forsvarsverk.
Vi skulle heller spille med åpne kort,
Og bygge broer i verden.

Vi finner oss ikke helt til rette,
Og pynter på fasaden med dyre klær.
Vi smykker oss av å reise til fjerne strøk,
Uten å vite helt hvem vi er.


JUL

Mellom håp og fortvilelse
Kom julen i år,
Før treet var på plass.

Jeg hadde skrevet et vers om jul
I Telemark, da det banket på.
Og en gubbe fra Toten steg inn
Med kjærlighetsbrev.
En hilsen fra den ene,
Som hadde ventet i hundre år.

Før andre dag jul skulle hun få svar.
Det er visst og sant.
Og jeg skrev med en lyserød penn
At jeg elsket med inderlig glød,
Og alt skulle bli som før, med kyss og klem.

Så kom vinterstorm, og snø og is,
Til midt i april.
Jeg knekket nøtter, og ble for meg selv
Som gråbjørn i eventyr.

Side 8
ORD PÅ VANDRING

Ord siver ut
Og vandrer som pust i gras og lyng.
Med kvikke og spreke kast
Kommer ordene rundt i verden.

Ordene gir seg selv
Som fakler og glør, som duft og kraft,
Og brer seg ut som luft,
Og beiter som gressopper over alt.

Vi bruker ordene som mat og vann,
Som bilder og lys, for å finne frem på stien
Der fantasi og drøm har trange kår,
Og vårt hjerte blir utmagret.

Vi bruker ord for å overleve.
Og ordene går fra hjerte til hjerte
Og preger oss som et gammelt hus,
Og får oss både til å le og gråte.


ROM

I det inste av alle rom er ordene
Som små bakstefjøler,
Som tid som nører tid
Og beveger oss fremover.

Ordene er som svaner om våren
Som synger fra elever og vann
Med en majestetisk ynde,
Og speiler energi og aura
I det veldige rommet.

Ordene må ikke tørke inn,
Men være i bruk som frukt og lys,
Så de kan virke som næring
På veien til de levendes land.

Side 9
PLUKK

Plukk ord som blåbær og tyttebær.
Gå i marka og plukk til favnene er full
Av ensomme ord.
Og la dem komme sammen i trivelig lag,
Så de kan glede oss og hverandre.

Plukk ord til en setning om å leve.
La ordene få et hjerte
Som skaper, og hilser verden med fryd.
Favn nærhet og varme,
Og la tiden føre oss
Mot et stadig rikere åkerland.


ÅRENE

Når årene blir mange
Og kulden banker på,
Da kan du sitte ved bålet og tenke.

Hvor mange jenter var glad i meg?
Hvor mange forsiktige øyner lyste veien
Jeg vandret, og kysset mitt kinn?

Hvor mange tilba meg om nettene
I ungdommens glade dager?
Jeg var en flyktning, en ensom ulv
På de store vidder, i de blå fjell.

Jeg kneler, og tenker tilbake,
Og ber om tilgivelse for min glødende ild
Som aldri gav svar til en jente,
Bare tårer i stjernehav.

Jeg undrer, om noen gang å få se,
De blomster som den gang smilte så blidt
Og varmet mitt hjerte med sang?
Jeg undrer meg over den ene mest,
Og takker for alt hun var. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar