mandag 4. februar 2013

ORD UTEN ADRESSE av Sigve Lauvaas*Side 31-37 (Bok 5-2013)

Fjell i Norland-Odd Dubland-Ill


INNVIELSE

Jeg går inn i ditt rike.
Du holder meg fast i din favn.
Jeg lever i solen,
Og døren er åpen for alle.

Som pilegrim går jeg til Eden
Og plukker frukt og bær.
Det gjør meg ung som ørnen.
Og jeg kan bygge og bo,
Bevoktet av engler.

Jeg innvier livet i tillit til deg
Som holder meg i din favn
Du gir meg næring,
Som trær og lyng.
Du kjenner mine røtter og seil.


STÅ OPP

Stå opp i regnet,
Og vis din styrke og makt.

Overfor rom og tid
Er du et fnugg i skapelsen,
Et strå som visner vekk.

Døden vokser til sin ende,
Og vi bøyer av.
Du er en Davidsstjerne,
Kronen bak død og grav.

Stå opp, for det saken gjelder,
Og kjemp for lov og rett.
La visdommen løfte din panne,
Så du kan bli ren,
Så ordet kan lyse for alle
Som søker ditt hellige navn.

Side 32 
TIDEN GÅR

Tiden går, eller kommer?
Den er, når vi trenger den mest.
Vi spaserer på veier, i fjellet,
Og lærer kart og kompass.

Tid er som smykkesteiner,
En for hver ledig dag.
Når tidshjulet er rullet i sammen
Er broen til himmelen der.

Vi reiser i natt og tåke
Gjennom mange rom.
Vårt hjerte er nøkkel til livet.
Vi lever mens tiden går.

Jeg har kofferten pakket i tiden
Og sovner på et hotell.
Jeg reiser som pilegrim på jorden
Til Israel, det hellige land. 

Her er tiden, ypperstepresten,
Som gir oss fremtid og håp.
Jeg smykker meg av ditt hjerte
Som lever i meg i dag.


JEG LEVER

Jeg lever i det grønne,
Og vandrer i det blå.
Jeg tegner dikt som landskap,
Og rekker deg min hånd.

Jeg lever for å ødsle
De ord du gav meg den første tiden.
Jeg bruker mine lepper i kampen
For ordet som reiser mot et sikkert mål.
Jeg lever for å se, og kjenne navnet,
Og møte søsken på kloden vår

Side 33
SISTE NYTT

Jeg lengter hjem
Til deg,
Lengter deg hjem
Med åpne armer, med
En trygg favn.
Og har ordnet alt.

Det er trygt i vårt hus,
Min kjære.
Og du vokser.
I dag er det sol,
Og leppene dine er varme.

Jeg elsker deg nå,
Elsker at du er her i rommet,
I ett med de andre,
Så velskapt,
Så god og pen.

Du er gullet på jord,
En blomst,
En gåtefull bror,
En venn
Med skrukker og arr.

Du er min, du er ekte.
Jeg bysser deg
Og nevner ditt navn.
Du er Daniel
Som vokser ut av klærne
Og smiler.

Jeg gråter, og favner
Det edle, det høye,
Som kom til vår jord.
Jeg støtter de første steg,
Og løfter deg, løfter
Min eneste sønn
Til en ny stjerne.

Side 34
SØNN

Du er savnet og elsket.
Vi gråter av glede.
Du kommer en dag
Med nyvasket hår.
Du skriker av sjokk
Av alt du møter:
En fremmed verden,
Råkald og rar.

Du ble til en gutt
Av et lite frø.
Du ble til en venn
Av millioner på reisen.
Så kom du til slutt
På stasjonen en dag.
Og jeg tok imot
Min kjære med tårer.

Stolt kan jeg stige.
Sønnen er født.
Så modig og ekte
Kan livet være.

Skjønner du nå
At vi ventet en bror?
Det sier søsken,
Og far og mor.
Vi jublet sammen
Og klappet og vinket.
Vi kjærtegner barnet
Og knipser i bilder.

Så speiler vi alt,
Og ønsker velkommen.
Så inderlig kjær er ingen, som du.
Du rørte mitt hjerte.
Det kiler i kroppen.
Min elskede sønn,
Du har søsken på jord.

Side 35
ROP

I livet hører jeg rop fra fjerne strender.
Jeg hører det roper fra gard og grunn.
Over alt hvor jeg trør, roper en stemme:
Hvem er du? Hvor kommer du fra?
Er du døv og blind?

Jeg vet ikke alltid å svare,
Men minnes med gru og skrekk
Stemmen fra underverden,
Og stemmen fra fjell og bekk.

Jeg hører ropet i kvelden, fra vinden
Som synger i trær.
Lykken skal komme tilbake
Til den som har noen kjær.

Det roper i lyng og einer, i fjell og li:
Gud hjelpe en stakkar i livet
Som vandrer i ensomhet,
Og kjenner uro for andre.

Gud, hjelp alle folk i verden
Som eldes og dør av tørst,
Som er uten søsken og venner,
Uten lys, og et levende håp.


LYKKE

Å eie lykken, er å eie livet,
Og kjenne varmen av kjærlighet.
Ord er lykke, og jord og himmel,
En bunt fioler, og daglig brød.

Vann og veier, hus og folk,
Kan bære lykken i lange baner.
Og barn som leker, og fred på jorden,
Er ekte lykke for unge hjerter
Som søker sammen til døden skiller.

Side 36

ET ORD

Et ord er mer
Enn en ungdom, en foss
Av kjærlighet,
Utenkelige ting.

Et ord er heller et fjell
Med styrke,
Et høyrist skip
Over alle hav
Som lyser mildt.

Så ta imot et ord.
Det er mer enn stein,
Et barn
Med byggeklosser
Som finner sin sti.


RINGE

Det ringer ut og inn
På skolen, i livet.

Vi skulle ringe verden
Et budskap,
Bryte muren
Mellom folk og land,
Ringe hus og hytter,
Og la tiden gå.

Ring til fest
For den nye dagen,
Ordet som vinker.
Ring ut det gamle teppe
I is og snø.

Ring barnet frem
Til målet, til forvandling
Og seierskrans.

Side 37
ORDENE

Alle veier fører
Til et endepunkt
Eller til nye nettverk.

Ordene fører videre
Når vi begynner å skrive
Til en ukjent
Eller gammel venn
Fra buekorpset,
Skolen, eller jobben,
Der ordene ofte satt løst
Som fluer.

Og når setningen
Baller på seg nye setninger,
Vet vi ikke hvor det ender.
Det er som ordene løper
Av egen kraft,
Så vi må være bestemte,
Som styrmann,
Pilot eller kaptein.


VEV

Når kvinner sitter med veven,
Betyr det at noe skapes,
At tomheten i tid og rom
Fylles opp med garn og farger
Som skjuler vår nakenhet
Og begjær.

Veven speiler vårt liv, og tilbakelegger
Gamle forstillinger om mønster
Og vakre farger
Med ny design fra skapet.
Og kvinner ser tydelig lyset i veven
Som vokser til et digert teppe
Som forklarer skjulte hemmeligheter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar