lørdag 2. februar 2013

ORD UTEN ADRESSE av Sigve Lauvaas*Side 10-16 (Bok 5-2013)

M.Skjelbred-Ill.


GÅTE

Død kjærlighet veier minst.
Ekte kjærlighet blir godt betalt.
Livet er en gåte for den som lever,
Og en grav for den som ingen ser.

Ordene gir oss alt i kjærlighet.
Den som har et godt hjerte
Har plass til Gud.


MEDITASJON

I stillhetens rom, i fjellet, finner jeg sjelero.
I ordet kan jeg hvile. Der er jeg trygg

I ordet henter jeg styrke.
I fjellet finner jeg fred.
Gjennom øde landskap kan jeg vandre,
Og føle tilhørighet.

I samme nu kan sjelen synge
For storheten i skaperverket ditt,
Der mennesket er et lite frø,
Og du er Gud.

Jeg finner meg selv på en fjelltopp
Og hører toner av vind.
Jeg hviler i kransen av bønner,
Og ord om kjærlighet.

Jeg kjenner en veldig styrke
I himmelens stjernehær,
Og føler at Gud ser meg
Akkurat slik jeg er.

Jeg takker, og synger i hjerte
For ord, og en hellig dåp.
Jeg hviler under dine vinger,
Min herre i liv og død.

Side 11
HVA BETYR NOE

Hva betyr det
At jeg kaller på deg,
At jeg taler og skriver ditt navn
Så lenge jeg lever?

Kan jeg kanskje få deg tilbake,
Så se deg en gang til,
Favne ditt blikk?

Tenk at kraften i min lengsel var så sterk,
At du kom til meg hver natt
Som en engel, en virkelig engel.

Jeg kaller på deg med sang,
Og jeg skriver brev.
Og kjenner at du er nær meg,
Men likevel så langt borte
Som øst er fra vest.

Jeg vandrer om i tåkehavet
Og kaller ditt navn.
Og en dag vil du komme,
Som den ene
I paradis.


ORD

Jeg kunne bruke resten av livet
Å meisle ord i fjell,
Finne gull i mørke gruveganger.
Jeg kunne bruke tid
Til å søke hemmeligheten i hjulet
Som får verden til å stupe en dag.
Kanskje jeg kan oppdage nøkkelen til liv
I et gammelt frø, finne ordet
Som skaper alt i kraft av navnet
Over alle navn?
Da var jeg hellig, som Gud.

Side 12
BILDE

De kaller det et bilde.
Det er et språk.
Alt som klamrer seg til et lerret
Kan åpne øyner, få hjerter til å banke.

Stemmer fra et bilde,
Kaller jeg musikk.
Språket har en egen melodi
Som tindrer og lyser.

Som trær med lauv om våren,
Gir bildet en pust av liv.
Vinden streifer i landskapet
Og møter vårt bilde med takk.

Fra barnsben lærer vi språket,
Som kaller vårt indre til fest.
Vi favner det vi kan like
Og gir det et prektigt navn.



DU KAN IKKE SE

Du kan ikke se meg.
Ordene jeg bruker er til overs,
Fra et gammelt byggverk.
Her er hjørnestein og panel,
Og lag på lag med glava.

Kjenn etter, og se, lytt og forstå
Ordene som reiser et nytt byggverk.
Kanskje er noe brukt før,
I en annen setting?

Jeg samler rekved på stranden
Til et bilde som lever i stua,
Og får oss til å tenke på gamle dager            
Med knapphet på alt.
Men lyset er en hemmelighet.

Side 13
BRØNN

Hvor henter vi kraften
Til våre sammensatte liv?
Vår tørste søker til brønnen.
Vår hemmelige kraft roper i oss.

La oss gå til kilden, som rådyr.
Og bade i vannet,
Og speile oss som fjell og stjerner.

I mørket er ingen klarhet.
Bare i lyset kan vi se våre søsken.
La oss finne en morgen med fryd
Av lauv og lyng.
La oss pusse våre vindusglass,
Så vi kan se Gud.



VENNER

Er vi blitt kjærester nå,
Eller bare venner?
Er vi smeltet sammen til sol og måne,
Eller er vi enslige med tungsinn
Og grå hår?

Er vi avskilt fra de andre,
Eller er vi søsken i troskap?
Kan vi leve inderlig med hverandre
Uten å være gift?

Er vi et nettverk av koblinger
Som hører til i systemet,
Som får kloden til å lyse
Og menneskene til å se?

Så la oss leve i kjærlighet til hverandre,
Og tenke på våren som åpner
For liv og blomster, og frukt,
Før høsten plukker aks, og lauvet dør.

Side 14
VINTER

Vinteren kommer aldri alene,
Og den setter spor.
Flere av mine kjære får merke
Vinterens tunge slag.

Vinteren stuper imot oss
Og brenner et merke på kroppen
Som aldri går av.

Helt fra barnsben var vinteren
Et hinder, en bøyg.
Bare de sterkeste kom over kneiken.

Menneskene ofrer alt i kampen
For å overleve, kjenne varmen
Fra en ny vår.

Vinteren kommer som en veldig makt
Og drar oss på is og snø,
Til vi tar imot med åpne armer,
Og bøyer oss i mørke frostnetter,
Etter gammel skikk.



VÅRT HJERTE

Vårt hjerte er det innerste rom,
Der vi mediterer over tiden
Som pløyer over verden.

Vi har vann og brød, og samler krefter
Til ny en ny dag, og kjenner lengsel
Til det ytterste rom.
Midt imellom ytre og indre
Går alle med sine utvalgte i en lang rekke,
Og samler myrull til en ny vev.
Vi mediterer i bilder.
Mitt hjerte er i stillhet,
Og tenker på overflødige ord i språket.

Side 15
FLYKTIGE ORD

Ordene finner et skjulested
I diktet som veller frem.
Når du er kommet inn i rommet,
Er hensikten oppnådd.
Her kan du se og måle vegger og tak,
Men best av alt i livet
Er å fange et flyktig ord
Som gjemmer seg i redsel for andre,
Og trenger lys hver dag.

Flyktige ord må føle seg hjemme.
De trenger en sikker favn.
Grip dem mens tiden er inne,
Og skap deg et rom med lys.
Ordene strømmer imot oss
Med stemmer av mange slag.
Diktet sitt mål må være
Å vinne våre hjerter for ordet
Som åpner og stenger dører,
Og forteller om kjærlighet.



ØYNER

Har du et øye for andre
Som strever med ubehag,
Så er du en hjelper i livet,
Et tilfluktsrom i nød.

Ser du hvor vinden blåser,
Kan du hjelpe en venn.
Våren føder en sommer,
Høsten tar livet igjen.

Vår rustning må engang falle
Som lauv og strå, og lyng.
Mine øyne kan se din himmel
Bak skapelsen i ordet.
  
Side 16
GREIN

Er jeg en grein
Som ligger og visner på jorden,
Som trekker seg tilbake,
Uten nyvinning og glød?

Er jeg blitt stiv og støl i beina,
Og ikke orker å klage,
For livet må gå videre
Og alt har vært verre før?

Er jeg en grein i din hage,
På treet som lyser nå,
Og tenner en gnist hos barnet,
At dette er veien å gå?

Hver grein som er festet til treet
Har kraft fra en mektig brønn.
Vi strever, og møter veggen,
Men reiser oss opp for det.

Alt skal forklares siden.
Vårt liv er et stadig jag.
Men sangen skal lyde,
Og diktet skal lyse som morild
I mørkeste natt.



ET MØTE

Jeg møtte deg der.
Et stevnemøte ble flere.
Og hjertene banket i takt.
Et møte ble til en lenke
Som holdt gjennom mange år.

Jeg møtte en gang en kvinne.
I drømmer møter hun meg.
Jeg ser hennes ansikt lyse i natten,
Som smørblomst og timotei.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar