mandag 4. februar 2013

ORD UTEN ADRESSE av Sigve Lauvaas*Side 25-30 (Bok 5-2013)

HØST I RONDANE

FORBINDELSE

Jeg står i forbindelse
Med noen på andre siden.
En lykkelig dag
Kan jeg se hele havet opplyst.

Jeg elsker sånne forbindelser,
Og tenker ofte på Gud
Som skapte verden,
Og menneskene i sitt bilde.

Jeg ser fremtid og håp.
Det er en trøst for alle folk.
Jeg bøyer meg i støvet for ordet
Som gir visdom i hjertet.


SANG

Hvem synger natt og dag i skogen?
Hvem hører min stemme
Når jeg roper?

Hele livet vil jeg synge.
Selv om min stemme er svak,
Vil jeg åpne munnen i glede over livet.

Mitt hjerte er min plattform,
Og ordene er min sang.
Jeg kan ikke tie om lyset som skinner
Og opplyser vår sjel.

Jeg vil synge fra morgen til kveld,
Og klynge meg til det evige håpet,
Som er en voggesang i vårt bryst
Gjennom alle tider.

Hvem synger som englene?
Jeg vil også lære de sangene,
Så jeg kan synge i kor bak hvite skyer.

Side 26
STRÅLER AV GULL

Fjellets glans
Åpner dagen på ny
Med stråler av gull,
Med knopper av aks.

Vi tør ikke tro det vi ser.
Det evige gir av seg selv
Til en underlig glans,
Til en fargerik vår.

Fjellet reiser seg opp
Og ønsker vår nærhet,
Og gir av sin kraft
Til vandringen hjem.


ELSKET

Vi er elsket
Fordi vi er elsket.
Som barnet blir vi løftet
Over hav og fjell.

Vi er tilgitt, og elsket
For den vi er.
Vi lever i løfter, i ånden,
I vår hellige sjel.

Lengselen vekker oss
Til å gripe ordet,
Verne det skapte
Med ømhetens tegn.

Vi er elsket som lyset
Gjennom tid og rom.
Vi elsker oss selv
Som våre små søsken.
Vi er elsket i livet
Av nåde.  

Side 27      
OVERGITT

Vi er overgitt til det ukjente.
Dagene som kommer
Er omgitt av forventning.
Tiden er en upløyd åker
Vi skal dyrke og vanne.

Vi har lengsel i oss
Å se bak skyer, kjenne verden
Med søsken og anemoner,
Bli ett med vårens blomster
Og engler i himmelrommet.

I forvandlingen, en dag,
Blir vi overgitt en hellig drakt
Som befester vår adel,
Og åpner veien videre
Med kjente melodier.

Vi hører til i flokken med varme hender
Som rekker våre gaver
Til fattige og rike, som en luftstrøm
En hilsen med vin og brød fra åkeren,
Som lyser og vitner om livet.


ORDET

Vi har ordet,
Det uutsigelige ordet
Som helbreder og vekker til liv.

Ordet synger i vårt hjerte
Og klinger som ekko i fjell,
Og danser i vellyd over jorden.

Dette ordet fra dypet i vår sjel,
Etterjager oss
Som en livgivende munn,
Til vi er gjennomsyret av ånd.

Side 28
ORD

Ord er som krydder
I dagens rett,
Som penger i lommen
Til alt vi vil ha.

Ord er vår lykke
I makt og drøm.
Vi vandrer i ordlek
Fra vi er barn.

Ord er som nellik,
Som vårblomst, smil.
Alt i et ord
Er som fisk i garn.


STI

Det gror på gamle stier
Når våren setter inn.
Det sirkler i gamle bekker
I lund og li.

Stien er en minnevei
Over fjell og dal.
Her gikk de gamle saueslepp
Til setermo.

Slekter drar forbi i flokk,
Og bilder blir til film.
Historien har sus i seg
Med skrømt og frieri.

Stien har en kvilestein
På toppen av et fjell.
Der ser vi bortom fossen
Et gammelt utedo.

Side 29 
DRØM

Vi strekker tiden og drømmer,
Og puster i gammel ild.
Vi ser i friske bilder
Livet i en film.

Vi våkner opp og tenker,
Nå er vi her igjen.
Og over er en himmel,
Så blå og rein.

Det lever i et minne, og alt er fantasi.
Jeg drømmer om en karusell
Med drops og druevin.

Og bortenfor er en hage
Med livets gode frukt.
Der lyser den eskede
Som solen i Egypt.


ROM

Hvert rom har et mønster, en form.
Hver setning har blomst og stilk.
Og føttene går over golvet
Til alt er forbi.

I rommet er klær og sko,
Og bilder av stort og smått.
Vi kjenner hvert plagg i skapet,
Og dressen passer godt.

Vi pleier hverandre i rommet
Med hjerte og munn.
De fremmede får en skulder,
De rike får en blomst.
Alle skal leve av alle, med ulike språk
I kjøp og salg, fra rom til rom
Over alle grenser.

Side 30
ET STED

Et sted med gull og grønne skoger,
Der vinteren er mild og sommeren varm.
Der har jeg en deilig hytte
Med grill og utedo.
Og jeg har fugler og vilt rundt Blåbærfjell,
I et landskap med solnedgang
Klokken kvart på ti.

Et sted må jeg trekke meg tilbake
Og summe i egne tanker.
Der kan jeg puste og leve mitt ensomme liv
Til natten senker seg
Og jeg må fyre i peisen, eller gå en tur.
Jeg er en del av alt.


BARE

Det er bare kvelden,
En kveld av gråstein og dogg.
Det er bare en holme i sjøen,
En fisker, uten kone og barn.

Det er bare et voksende snøre
I dypt hav, en iskalv
Som gynger aleine.

Det er bare lyset som kommer igjen,
En sol som velsigner.
Og jeg får oppleve dette.

Det er bare et menneske som jeg og du
På veien til paradis.
Det er bare innspurten igjen,
Så er vi framme begge.

Det er bare fjellet som er så bratt,
Og natten uten grenser.
Men visdommen er en kløvereng, og dine ord,



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar