søndag 3. februar 2013

ORD UTEN ADRESSE av Sigve Lauvaas*Side 17-24 (Bok 5-2013)

Trær i høstdrakt-Ill


FRØ

Jeg har ikke skrekk for granskog,
Men den tynger meg ned.
Likevel er konglene fine å ha,
Der finnes mange frø.

Jeg går inn i granskogen
Med vaktsomme blikk,
Og kjenner meg gammel og mett.
Med veldige armer kommer granskogen
Og skremmer min sjel.

Med mørke stammer i stille og storm
Stikker den frem med makt,
Og gynger som havet på bølgen, den blå,
Og seiler smukt i godværsbris,
Når solen banker på.


OM ANDRE

Jeg tør ikke snakke om andre,
Og jeg tør ikke nevne navn.
De andre er blomster i hagen som lyser
Og skaper blest.

Med ordene jeg har, kan jeg huske
Andre med godhet og smil.
Det synger i mine ører.
Og jeg våkner med trompet i rommet
Fra et musikalsk geni.

De andre kommer imot meg,
Og jeg vet jeg har møtt dem før,
Men finner ikke ord til hilsen,
Bare et nikk.

Jeg tør ikke rydde rommet, for andre
Kan se hva jeg gjør.
Jeg legger meg under dyna, og gråter.

Side 18
ENSOMHET

Enkelte mennesker
Synes ensomhet er helt greit.
De blender med gardinet
Og snakker lavt.

De vil være alene noen dager,
I ensomhet fra alt,
Tenke gjennom livet,
Og huske de andre med glede.

I rommet er frihet og fred.
Og en lysstråle titter inn
Gjennom gardinet,
Mens alt er stille på jord.

Enkelte syns stillhet er en kapital
Vi må unne oss noen ganger.
I stillheten er vi på cruise
For å oppleve åndens mysterium.


HUS

Større hus, mer lønn,
Flottere klær, høyere inngang,
Bredere trapper, moderne fasade.

Underveis til slottet
Med dyrere bil enn de andre,
Ser jeg hus som byggeklosser.

Jeg vil ha større rom, med møbler
Som er utvalgt for den ene
Til innvielsen. Og alt er mitt.

Som konge på haugen,
Elsker jeg å omgås med naturlige
Mennesker, som bor i hus
Bygget av beste kvalitet, på fjell.  

Side 19 
LYD

Lyden i vindpust,
I natten som våker,
I stjerner som blinker.
Hør stemmer i skogen.
Hvor kommer latteren fra?

Hør dansen på kaien.
En fisker skal ut.
Båtene tøffer
Med knusende lyd.

Hør stemmer fra taket
Når solen kommer,
Og fugler på brettet
I vinterdrakt.

Ordene summer.
Det snakker på loftet.
I byen er biler
Som svar på en dag.

Jeg gir deg en sommer,
Med summende bier,
Lyden av vind
Og lekende barn.


STRIKK

Jeg skulle strikke et plagg,
Og fikk noen å gjøre jobben.
Musikken var god,
Og jeg spilte med penger
For fremtidens gull.
Og strikken ble strikket
Av mønster fra Hardanger.
Og jeg var studenten
Som måtte ha hjelp til å strikke
Fremtidens sengeteppe i ull.

Side 20
ORD

De jobber på fabrikken,
De borer i fjell,
De reiser på trikken,
Eller fly, eller bil.
Alle skal frem.

De jobber med fremtiden hver dag,
Og bygger høye hus og tårn
Som lyser i natten.
Men jeg skriver ord som kjærtegn,
Små, spørrende ord, og betroleser
Om tiden som er passert
Og tanker som surrer i våkenetter.

De jobber skift, de meisler i fjell,
De skriver navn og heftig musikk,
Mens bilene traver,
Og menneskene er maur,
Uten anelse om sin egen kropp
Og alderen til som venter
Innvielse og visdom.


OPPHØYET

La alt du har kjært være opphøyet, æret
Som en varm hånd, en juvel,
Et barn som kommer imot deg,
En venn fra den store masse
Som møter ditt blikk.

Opphøy deg selv, ditt ansikt, og se
Speilet våker, og du er den eneste
Akkurat slik, med hjerte og ånd
For en hel verden.

Opphøy vårt navn, du skaper fra evighet,
Og gjør oss til fremtid i rommet,
Med nyanser og klang fra klassisk musikk.

Side 21
ANELSE

Mitt hjerte har berørt musikken.
Og jeg vandrer i ømhet
Gjennom en opphøyet verden.
Jeg er henført til å se, kjenne og smake,
Og føle din stemme, dine ord
Som lyser som stjerner
Og gir oss en anelse av tusen navn,
Engler som synger i rommet.

Jeg har en kjæreste fra en tidlig morgen
Som kommer igjen, og trenger inn
I mine møbler og sypresser,
Og lyser av visdom og opphøyet ro.

Mitt hjerte er berørt av ånden.
Atmosfæren får meg i bevegelse,
Og strengene svinger,
Og mine rene klær skjelver i ekstase
Når jeg kjenner hennes hånd
Stryke ømt mitt ansikt.

Tenk, det er så lenge siden,
Og hun har ikke glemt meg.
Mine ord har vandret
Som spørrende kjærtegn,
Mens fløytespillerne våket
Dag og natt i hennes indre
Med kjærlighetens beste melodier.

Så takk, takk med fiolin og kyss.
Ditt dyrebare hjerte
Skal jeg løfte inn i skyer.
Du er mer enn tusen navn,
En opphøyet rose fra Edens hage,
En gullbelagt juvel i himmelrommet
Som lyser i min sjel dag og natt.
Og jeg tørster etter å se deg
Og ta deg i favn, min vårblomst
Fra ungdommens dager.

Side 22
VEIEN

Gå deg trett,
Sov deg våken,
Ring deg hjem.

Kom i ringen, kom i toget.
Vi er søsken
Fra vandringen på veien,
Evig venner
Ifra rommet, fra oasen.
Kildens vann er kjærlighet.


ROSER

Rosene smaker best
I en urolig verden,
Der sommeren er kort
Og skogen brenner.

Menneskene er roser,
Små og store egg
Som klekker seg ut i solen.
Og alle er fremmede.

Rosene luter sitt hode
Og nikker, som en brevdue
Etter en lang reise.
Og verden jamrer i kor.


TID

Vi har ennå litt tid.
Som barn går tiden langsomt.
Ettersom årene går, renner tiden
Som snøballer over jorden.
Alt går hurtigere, hurtigere.
Tidens løp avsluttes på målstreken.

Side 23
ØYNER

Mine øyner forteller,
Åpner dører,
Snakker et hemmelig språk,
Bruker ord fra hjertet,
Og sender blomster rundt
Til alle som vil ta imot.

Mine øyner sier velkommen,
Og er et hjem
For blinde og døve,
Og fremmede som mangler tolk.

Mine øyner berører din sjel,
Dine tanker.
Og vandringen blir til vokster,
Og avgrunnen blir borte
Når kjærligheten får rom.

Jeg søker kontakt med venner
Fra hele verden
Med blomster og dikt.
Og jeg våker over kilden
Som kler verden
Med liv og lys.
  


JEG PUSTER

Jeg puster inn havet,
Puster venner til et møte.
Jeg puster jorden rundt
Som et legeme.

Jeg puster mine kjære til meg,
Og berører den ene
Med søte lepper.
Jeg svinger meg i rommet,
Og puster over dine øyner
Som ser meg i speilet.


Side 24

ORDENE

Ordene samler seg i et spørsmål
Om å snakke fra hjertet,
Bruke den stemmen en har,
Snakke ut om indre søledammer, uroen
Som plager og ødelegger livet.

Ordene vil ikke ha rot,
Og lener seg fremover for å fylle pusten,
Og gir en ekstra stemme til den som lytter
Med et åpent sinn.
Bare hør når ordene hopper og danser,
Forklarer hemmeligheter, og skjuler
Ansiktet i hverandre som søsken
I verdens minste land.

Ordene løper som budbringere og forteller
Med munnen, som utrettelig vandrer
Gjennom århundrer, uten pause,
For å møte oss der vi er
Med sine korte og lange lyder, som er lenket
Til våre liv som brød og vann.

Ordene samler oss, og gir oss styrke
I språket, som bærer menneskene
Til de ytterste skjær.
Med ordene kan vi se horisonten i blått,
Som en virkelig bro til det ukjente
Bak stjernehav og himmelhvelv.



I BEGYNNELSEN

I begynnelsen hadde jeg ingen å gå til,
Og jeg tenkte mye på engler,
Som gang på gang viste seg
Når jeg skulle sove.
Jeg trengte en venn som kunne forstå,
Og se meg som bilde av en engel.
Og jeg fikk et nytt hjerte. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar